IDEA PRZYGODOWEGO WYZWANIA
Załóżcie z nami dziecięcy park narodowy
22 lut 22
DZIECIĘCE FASCYNACJE PRZYRODĄ
Okazuje się, że wcale nie trzeba wyjeżdżać daleko poza dom, aby móc poznawać przyrodę. Wystarczy wejść do ogrodu, parku, pobliskiego zagajnika lub miejskiego lasu, aby zobaczyć przyrodniczy świat pełen skarbów i tajemnic. W otoczeniu najbliższej natury można rozwijać fascynacje, talenty i można to robić na wiele sposobów. Jeżeli przygodę z przyrodą przezywa się z kimś bliskim, z bratem, z siostrą, z rówieśnikami z klasy lub z podwórkową ekipą, to można pomyśleć o stworzeniu zespołu, który działa na wzór Służby Parku Narodowego. Taka forma zabawy nadaje rumieńców całej przygodzie i tym jest idea dziecięcych parków narodowych. Ten projekt pomoże także dzieciom trwającym na Szlaku Dzikiej Odysei podtrzymywać swoje przyrodnicze fascynacje, odkrywać talenty i doskonalić pasje związane z obserwacją oraz ochroną przyrody.
PRZYGODOWE WYZWANIA
Dzieci rozpoczynające przygodę dowiedzą się, jak krok po kroku założyć swój park podczas wprowadzających warsztatów edukacyjnych prowadzonych przez twórcę projektu. Następnie przystępują do prac terenowych w wyznaczonym przez siebie miejscu. Przygodę można przezywać w określonym czasie – może być to kilkudniowy, roczny lub wieloletni projekt. Wszystko zależy od możliwości i chęci. Jeżeli ciekawi was jak może wyglądać taka przygoda zobaczcie serię filmową, której pierwszy odcinek zamieściliśmy powyżej oraz przeczytajcie kolejne artykuły prezentujące ten projekt. Skontaktujcie się z nami, aby uzyskać dodatkowe informacje, zaplanujmy warsztaty edukacyjne i zabierzmy się do przygodowego dzieła!
WZORY DO NAŚLADOWANIA
Dzieci podczas wizyty w parku narodowym oprócz spotkań z mieszkańcami dzikiego królestwa mogą spotkać pracownika parku, który wykonuje jakąś terenową pracę, przejeżdża samochodem, niesie sprzęt badawczy, zapisuje notatki pod drzewem lub oprowadza po muzeum. Niejedna Zuzia i niejeden Antek mogą wtedy zamarzyć, o swojej przyszłej pracy zawodowej właśnie w takim miejscu. Często jednak mijani pracownicy Służby Parku Narodowego owiani są mgłą tajemnicy. Kim oni są? Jaką prace wykonują? Jakie talenty rozwijają, że znajdują się w tym elitarnym zespole? Dziecięca potrzeba otrzymania odpowiedzi jest wielka i nie można jej zlekceważyć. W projekcie „Dziecięce parki narodowe” ukazujemy stanowiska pracy Służby Parku Narodowego i tym samym rozpalamy dziecięce marzenia o przyszłej pracy.
ODYSEJA PRZYRODNICZYCH TALENTÓW
Fascynacje związane z odkrywaniem przyrody rozpoczynają przygodę życia. Przyrodnicze talenty odkryte w dzieciństwie potrzebują swojej unikatowej drogi rozwoju. Zainteresowania poprowadzone właściwą ścieżką mogą przerodzić się w pełną pasji przygodę zawodową i doprowadzić do pracy w wymarzonym parku narodowym. Ważne jest, aby dzieci miały właściwe wzorce do naśladowania, przykłady, które zainspirują i ukażą horyzonty możliwości. Ważne jest także ukazanie całej palety dziecięcych zainteresowań, talentów i pasji, które wsparte wykształceniem uzyskanym w szkole i na studiach przeobrażą się w fascynującą drogę rozwoju zawodowego. W projekcie „Dziecięce parki narodowe” odkrywamy przed dziećmi tajemnicę ich zainteresowań, które czasami wydają się mało znaczące, a w rzeczywistości są kluczowe i stanowią fundament pasjonującej przyszłości. Mówimy tu o pracy w parkach narodowych i to nie tylko tych polskich. Idea ochrony przyrody w parkach narodowych jest globalna, zatem rozwijane talenty mogą poprowadzić kogoś na krańce świata.
MISJA PRZYSZŁOŚCI
Parki narodowe chroniące dziką przyrodę odegrają w przyszłości kluczową rolę w regeneracji przyrodniczej Ziemi. Są niczym arki bioróżnorodności, dzięki którym uda się odbudować zniszczoną planetę. Służba Parku Narodowego, czyli elitarne grono specjalistów wykonywać będzie zawody przyszłości, które ogólnie można sklasyfikować jako rekonstruktorzy ekosystemów przyrodniczych Ziemi. To oni wśród innych naukowców, inżynierów i liderów przyszłości odegrają niezastąpioną rolę w utrzymywaniu czystego powietrza, wody, gleby i utrzymaniu bioróżnorodności na naszej planecie, której jesteśmy częścią. Świadomość, że praca w Służbie Parku Narodowego jest zawodem przyszłości z wyjątkową misją, pozwala spojrzeć na projekt „Dziecięce parki narodowe” nie tylko jak na świetną zabawę dzieci, ale także na element rozwijania fundamentalnych kompetencji zawodowych kadry przyszłości.
RODZIMY MODEL EUKACYJNEJ PRZYGODY
Dzieci uczestniczące w projekcie dzielone są na zespoły zadaniowe inspirowane modelem Służby Parku Narodowego stosowanym w polskich parkach narodowych. Każdy z parków narodowych może mieć nieco zmodyfikowaną strukturę organizacyjną, ale utrzymuje się on w pewnym ogólnym kanonie. Jest to ważna informacja dla dzieci i opiekunów koordynujących przebieg przygody, gdyż systemy organizacyjne pracy w parkach narodowych na całym świecie mogą być różne. Dzieci marzące o pracy w parku narodowym w innym kraju lub na innym kontynencie muszą zapoznać się jego „zawodowym ekosystemem”.
UNIKATOWY PROGRAM EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
Projekt „Dziecięce parki narodowe” powstał z doświadczenia spotkania Krystiana Tyrańskiego z ponad stu pracownikami wszystkich polskich parków narodowych. Poznanie „od środka” świata Służby Parków Narodowych dokonało się poprzez metodę obserwacji uczestniczącej, czyli wyprawy z pracownikami parków w teren, wspólne aktywności, specjalistyczne obserwacje i ciekawe wyzwania pracowników z różnych działów. Dzika Odyseja 2015-2017 przeżyta przez twórcę projektu i wyprawy do parków narodowych w kolejnych latach, pozwoliły zgromadzić wiele cennych doświadczeń, które zostały opracowane w inspirujące materiały edukacyjne. Multimedialne prezentacje, filmowe przewodniki i bogata dokumentacja fotograficzna – wszystkie te materiały wzbogacają opowieści przekazywane dzieciom podczas realizacji przygody.
SYMBOLIKA LOGOTYPU PROJEKTU
Znaczenie 1. Przygodę z poznawaniem i ochroną przyrody można rozpocząć od najmniejszych obserwacji – na przykład od podziwiania śpiewającego ptaka na gałęzi znajdującego się blisko nas. Obserwowanie i troska nawet o najmniejszego mieszkańca dzikiego królestwa może przerodzić się w niezwykle pasjonująca przygodę z ochroną przyrody na całej Ziemi, której piękno przekazuje się z pokolenia na pokolenie.
Znaczenie 2. Mały ptaszek zaprezentowany w logotypie projektu to przyrodniczy symbol dziecka z ukrytymi talentami i marzeniami – dlatego skrzydła są złożone. Poprzez zabawę w dziecięcy park narodowy skrzydła zostaną rozwinięte i pozwolą dotrzeć do celu – do pracy w jednym z wielu parków narodowych na Ziemi.
Krystian Tyrański
twórca „Dziecięcych parków narodowych”