Przewodnik po projekcie Szkolne Safari 2019-2020

Projekt „Szkolne Safari” to edukacyjna przygoda dla dzieci szkolnych przybliżająca dziką przyrodę chronioną w parkach narodowych. 

Dzieci ze szkół podstawowych w Polsce, w Szwecji i w Tanzanii wyruszają na safari do parków narodowych, poznają przyrodnicze piękno swoich krajów i dzielą się nim przygotowując różnego rodzaju prezentacje. 

Dzięki przygodzie dzieci uczestniczą w niecodziennej lekcji przyrody, podejmują liczne aktywności związane ochroną dzikiej przyrody i nawiązują międzynarodowe relacje.

Celem projektu „Szkolne Safari” jest uwrażliwianie dzieci na piękno przyrody chronionej w parkach narodowych, budowanie więzi z przyrodą, budowanie relacji z innymi, przekazanie wiedzy o dzikim królestwie i wychowanie nowego pokolenia, które w przyszłości podejmie odpowiedzialność za przyrodnicze dziedzictwo naszej planety.

Wszystkie wyzwania podejmowane w ramach projektu rozłożone są na cały rok szkolny, aby dzieci uczestniczyły nie tylko w procesie edukacyjnym ale również w wychowawczym. Przygody, zadania i aktywności są dynamiczne oraz różnorodne, dzięki czemu dzieci odbierają  program jako niezapomnianą przygodę, w której chce się brać udział! Każde dziecko znajdzie coś dla siebie! 

Oto przygodowe wyzwania do podjęcia: wyprawa do najbliższego parku narodowego, stworzenie dzikiej bazy, twórcze wyrażenie wspomnień, zbiórka funduszy by pomóc innym dzieciom, organizacja dzikiego święta, wykorzystanie nowych technologii, nauka języków, tworzenie audycji radiowych, nagrywanie filmów, robienie zdjęć, dostęp do ciekawych materiałów edukacyjnych dzięki którym dzika przyroda staje się bliższa 
i bardziej ciekawa. Poniżej prezentacja zadań. 

SAFARI DO NAJBLIŻSZEGO PARKU NARODOWEGO TO PIERWSZE WYZWANIE!
 Na początku realizacji projektu Szkolne Safari dzieci wyruszają na niezwykłą przygodę do parku narodowego znajdującego się najbliżej szkoły. Tam poznają dziki świat, poszukują inspiracji i ciekawostek. Dzieci zapoznają się z dziką przyrodą, uwrażliwiają na jej piękno, w terenie starają się znaleźć coś unikatowego, wyjątkowego, o czym będą mogły opowiedzieć dzieciom z innych rejonów Polski i świata. 

Polecane są wyprawy z pracownikiem danego parku narodowego, by dzieci mogły przebywać z kimś, kto zna się na przyrodzie i jej ochronie. Dzięki takim bliskim spotkaniom uczniowie mogą czerpać inspiracje 
i wzorce do naśladowania. Wyprawę w teren można ubogacić spotkaniem w muzeum przyrodniczym parku narodowego lub w specjalnie przygotowanych centrach edukacji. Wyprawa może być traktowana jako forma zielonej szkoły. 

STWORZENIE DZIKIEJ BAZY

Po powrocie z wyprawy do parku narodowego dzieci dekorują swoją salę (lub wyznaczony kącik) pracami plastycznymi prezentującymi wspomnienia z safari oraz elementami przyrodniczymi – roślinami, dekoracjami, twórczymi elementami nadającymi miejscu klimat i podtrzymującymi wieź z poznaną przyrodą.  Na czas trwania projektu dane pomieszczenie (sala, kącik) staje się dziką bazą, w której dzieci będą tworzyć i skąd nawiązywać będą relację z innymi bazami. Każda baza musi posiadać swoją unikatową nazwę. Przykładowe nazwy baz z pierwszej edycji projektu: „Dzika baza w dziupli sowy”, „Dzika baza pod jeleniem”, „Dzika baza w wilczym dole”. W jednej szkole może być wiele baz – wiele zaangażowanych klas.

Po zbudowaniu dzikiej bazy nauczyciel razem z dziećmi planuje edukacyjne wyzwania na cały rok szkolny. Każda baza może realizować swój unikatowy program dostosowany do wieku i możliwości dzieci.
Uczniowie mogą przygotować różnego rodzaju opowieści o parku narodowym, który odwiedzili 
lub o wielu parkach. Przykładowe aktywności: 

DZIKA MAPA. Dzieci tworzą mapę Polski z materiałów zdatnych do recyklingu z uwzględnieniem wszystkich 23 parków narodowych. Na mapie zaznaczamy miejscowość i szkołę w której znajduje się dana dzika baza, zaznaczamy gdzie znajdują się pozostałe bazy i nitką łączymy je na znak wspólnej przygody. 

DZIKA MODA.Dzieci tworzą unikatową kolekcję koszulek malując na nich zwierzęta mieszkające w danym parku narodowym. Można też wykorzystać logo projektu, by narysować zwierzęta na planecie ziemi lub jadące w autokarze. Koszulki warto założyć podczas nagrywania filmowych przesłań dla innych baz. 

DZIKIE LAPBOOKI. Tworzenie przyrodniczych teczek edukacyjnych jest niezwykłą przygodą pracy indywidualnej.Dzieci uczą się poprzez malowanie, pisanie, wycinanie, tworzenie książeczek, schowków i innych twórczych rozwiązań. Teczka może być ogólna – prezentacja kilku parków, jak i również szczegółowa. 

DZIKA MAKIETA. Oprócz dzikiej mapy w bazie może pojawić się kolejna zespołowa praca – makieta danego parku narodowego, lub fragment jakiejś dzikiej krainy. Jest to wyzwanie manualne budujące świadomość, że wielkie i piękne rzeczy możemy tworzyć razem. 

DZIKIE GALERIE. Dzieci uwielbiające rysowanie, malowanie i wycinanie będą miały pole do popisu! Można tworzyć tematyczne galerie prac plastycznych: np.: wiosna, lato, jesień, zima w danym parku narodowym, parki narodowe świata, mieszkańcy lwiej ziemi i wiele, wiele innych. Galerie można prezentować w holu szkoły.  

DZIKIE TECHNOLOGIE. Do zdobywania wiedzy o parkach narodowych można użyć nowych technologii tworząc niecodzienne projekty: gadające tablety, krzyżówki, multimedialne quizy, prezentacje, gry, konkursy. Dzieci uczą się programować czerpiąc z tego dziką satysfakcję! 

DZIKI TEATR.Opowieści o zwierzętach mieszkających w parku narodowym mogą przybrać formę teatralnych widowisk i przedstawień. Dzieci w strojach prezentujących dzikich mieszkańców odgrywają mini epizody ucząc się tym samym wystąpień publicznych. Można opracowywać znane wiersze polskich poetów, którzy w swojej twórczości opiewali piękno polskiej przyrody.

DZIKA MUZYKA. Opowieści o zwierzętach i dzikiej przyrodzie mogą przybrać formę muzyczną. Gdysą w danej klasiedzieci grające na różnych instrumentach można stworzyć mały zespół i spróbować opracować krótkie piosenki z autorskimi tekstami, które z pewnością rozbrzmiewać będą w dzikiej bazie i umilać pracę twórczą. Autorskie piosenki będzie można prezentować także w Polskim Radiu Dzieciom. (Więcej o aktywności w punkcie 5 – DZIKIE RADIO). 

DZIKIE FILMY. Dzieci mogą zmierzyć się z tworzeniem filmowych relacji z dzikiej bazy.Wystarczy wybrać temat przyrodniczej relacji, stworzyć scenariusz, wyłonić prezenterów i użyć smartfonu do nagrania mikro materiału. Przy użyciu najprostszych aplikacji lub programów komputerowych można razem zmontować film i zaprezentować go innym bazom w całej Polsce. Inne filmowe wyzwania realizowane w ramach projektu Szkolne Safari opisane są w punkcie 6 – DZIKIE FILMY.

DZIKIE KONKURSY. Przy współpracy z innymi bazami w Polsce można zorganizować ogólnopolski konkurs na przyrodniczą opowieść w formie bajki, książki, komiksu lub piosenki. 

DZIKIE ZBIÓRKI. Dzieci z nauczycielami organizują festyny, kwesty, akcje ciastowe, kiermasze i inne formy zbiórek, by zebrać fundusze na wyprawę do parku narodowego dla dzieci z innych rejonów świata, które mają problem z dostępem do edukacji. (więcej o aktywności w punkcie 4 – DZIKA ZBIÓRKA). 

EKO AKCJE. Oprócz mikro projektów związanych z edukacją przyrodniczą, warto podejmować projekty związane z edukacją ekologiczną. Szkolne kampanie oszczędzania energii, oszczędzania wody, segregowania odpadów, rezygnowania z plastiku wpłyną pozytywnie na kształtowanie postaw przyjaznych przyrodzie. 

DZIECIĘCE PARKI NARODOWE. Jest to szczególne wyzwanie polegające na stworzeniu w okolicy szkoły terenu szczególnej, przyrodniczej troski. Dzieci wcielają się w rolę strażników dzikiego królestwa (tworzą zespoły jak pracownicy parków narodowych) i podejmują misję ochrony przyrody (zadanie wymaga odpowiedniego wprowadzenia przez organizatorów).

DZIKIE POMYSŁY. Warto wysłuchać propozycji dzieci, które mają ciekawe pomysły na wyrażenie swoich przyrodniczych fascynacji.Zorganizowanie w dzikiej bazie burzy mózgów może zaowocować bardzo unikatowym pomysłem do zrealizowania, który stanie się inspiracją dla innych baz.

Dzięki tym aktywnościom i wielu innym nie ujętym w powyższej bazie pomysłów, dzieci przez zabawę nieustannie przyswajają wiedzę o dzikiej przyrodzie,  parkach narodowych i mogą dzielić się 
tym doświadczeniem z innymi. Ważne tylko, by program aktywności dostosować do możliwości rozwojowych i przygotować kalendarz na cały rok. Dodatkową bazą twórczych pomysłów na przyrodniczą edukację jest dedykowany  nauczycielom profil na facebooku Szkolne Safari 2019-2020 (grupa zamknięta). Tu można dzielić się realizacjami inspirując innych.

Podczas realizowania kalendarza pełnego dzikich aktywności dzieci organizują również zbiórki funduszy 
na wyprawy  do parków narodowych dla dzieci szkolnych z kontynentów, które borykają się z trudnymi warunkami życia i słabym dostępem do edukacji.

W sezonie 2019-2020 zbieramy fundusze naszkolne safaridla masajskich dzieci 
ze Szkoły Podstawowej w Kwamneke
(Tanzania, Afryka).

Zabierzemy je do Parku Narodowego Saadane, który znajduje się nad Oceanem Indyjskim.

Dzieci pomagające rówieśnikom w innych częściach świata, uczestniczą w misji wzajemnego wsparcia, dzielenia się radością i odkrywania uroków dzieciństwa.

WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW O TYM, KTO Z NAMI WYRUSZY ZNAJDUJĘ SIĘ TU:
LINK DO PODSTRONY: KTO WYRUSZY W TYM ROKU

Partnerem projektu Szkolne Safari jest Fundacja Dzieci Afryki. 
Jeśli chcesz wesprzeć naszą edukacyjną misję dokonaj wpłaty:
Fundacja Dzieci Afryki, al.Zjednoczenia 13, 01-829 Warszawa
78 2490 0005 0000 4600 9165 1606
Tytuł: M12 – Szkolne Safari

ZAPOZNAJ SIĘ Z RAPORTEM EDUKACJNEJ PRZYGODY 2018-2019
(aktywne łącze do raportu)

Aby dzieci szkolne mogły rozwijać talenty medialne, w naszym projekcie stworzyliśmy przestrzeń radiowej przygody. Dzieci opowiadają o przyrodniczych projektach realizowanych w dzikich bazach na antenie Polskiego Radia Dzieciom.  Radiowe relacje można słuchać podczas trwania dwóch audycji:

MALI STRAŻNICY DZIKIEGO KRÓLESTWA.  (emisja: sobota, godzina 17 00)
https://www.polskieradio.pl/18/6382W tej audycji prowadzonej przez Krystiana Tyrańskiego można usłyszeć radiowe raporty, wywiady, relacje, rozmowy, piosenki i przygody związane z realizacją projektu Szkolne Safari. W bazie zarchiwizowanych audycji dostępnych na stronie radia, można odnaleźć 11 relacji stworzonych w pierwszej edycji projektu. Ponad to, powstało już ponad 80 radiowych audycji dla dzieci prezentujących polskie parki narodowe i parki narodowe na świecie. To inspirująca baza, którą można ubogacić program edukacji przyrodniczej dla dzieci. 

PLACÓWKI AMBASADORSKIE – PORANEK W POLSKIM RADIU DZIECIOM. (emisja pn-pt 8-10)
https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom/6728,Placowki-ambasadorskie
Co pewien czas uczniowie z dzikich baz nawiązują bezpośrednie relacje ze studiem Polskiego Radiem Dzieciom w Warszawie i rozmawiają z prezenterami radiowymi o swojej dzikiej przygodzie. Jest to okazja do słuchania „na żywo” przez wszystkie dzikie bazy w Polsce, które stają się placówkami ambasadorskimi i przyjaciółmi Polskiego Radia Dzieciom. 

WYKAZ AUDYCJI, W KTÓRYCH ZNALAZŁY SIĘ RAPORTY Z DZIKICH BAZ ZNAJDUJE SIĘ TU:
LINK DO BILANSU SEZONU 2018-2019

Aby dzieci mogły rozwijać talenty medialne – wśród nich wystąpienia publiczne – w naszym projekcie Szkolne Safari stworzyliśmy przestrzeń filmowej przygody. 
Uczniowie mogą opowiadać o przyrodniczych projektach realizowanych w dzikich bazach tworząc filmowe epizody. To wspaniała propozycja dla tych dzieci, które marzą by w przyszłości zostać blogerami, prezenterami telewizyjnymi lub filmowcami tworzącymi filmy przyrodnicze. 
Filmowe produkcje można tworzyć w czterech kategoriach:

MIKRO RELACJE Z DZIKICH BAZ (3-5 minut)                                       (POLSKA – POLSKA)
Wystarczy wybrać temat przyrodniczej relacji, stworzyć scenariusz, zaangażować prezenterów i użyć smartfonu do nagrania mikro materiału. Przy użyciu najprostszych aplikacji lub programów komputerowych można razem zmontować krótki film i zaprezentować go innym bazom w całej Polsce umieszczając materiał na facebookowym profilu dedykowanym projektowi Szkolne Safari 2019-2020 (grupa zamknięta).

PRZESŁANIA Z DZIKICH BAZ (10-15 minut)                                          (POLSKA – POLSKA)
Podczas trwania „Dnia Dzikiej Przygody” Krystian Tyrański nagrywa oficjalne przesłanie filmowe z danej bazy, by dzieci z innych rejonów Polski mogły zobaczyć jak świętuje dana szkoła podstawowa zaangażowana w projekt Szkolne Safari.Przesłanie udostępnione jest 
dla innych nauczycieli i dzieci biorących udział w projekcie(facebookowy profil/grupa zamknięta).

POZDROWIENIA FILMOWE (1-3 minut)                                              (POLSKA – EUROPA)
To propozycja dla wszystkich, którzy chcą spróbować sił w tworzeniu filmowych produkcji 
w języku obcym.Projekt Szkolne Safari prowadzony jesttakże w Szwecji, dlatego można przygotować krótkie pozdrowienia w języku szwedzkim lub angielskim, aby sprawić miłą niespodziankę rówieśnikom poznającym dzikie królestwo w innych częściach Europy. Pozdrowienia trafią między innymi do dzieci z programu Junior Ranger, które stoją  na straży dzikiego królestwa w Rezerwacie Przyrody Kullaberg na południu Szwecji.

FILMOWE PRZESŁANIE DLA DZIECI Z LWIEJ ZIEMI                        (POLSKA – AFRYKA)
To strategiczne wyzwanie filmowe podejmowane w ramach projektu Szkolne Safari. Uczniowie z nauczycielem przygotowują filmową opowieść (max 10 minut) o dzikich mieszkańcach zamieszkujących najbliższy im park narodowy – ze szczególnym uwzględnieniem życia jednego dzikiego bohatera. Opowieść ma być zrozumiała dla dzieci z Afryki, dlatego warto ją przedstawić w formie fabularnej pantomimy z podkładem muzycznym.

FILMOWE PRZESŁANIA Z PÓŁNOCNYCH REJONÓW DZIKIEGO KRÓLESTWA   
     BĘDĄ OGLĄDAŁY DZIECI ZE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W SZWECJI I W TANZANII:

DZIECI Z PROGRAMU JUNIOR RANGER W REZERWACIE KULLABERG W SZWECJI. 
Z tą grupą młodych strażników dzikiego królestwa współpracujemy 

DZIECI ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KIDONGO CHEUSI. W tej szkole tworzymy
TEMBO ADVENTURE BASE – Centrum Edukacji Przyrodniczej dla Dzieci (przy Parku Narodowym Tarangire). 

DZIECI ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SAADANE. W tej szkole tworzymy 
KOBE ADVENTURE BASE – Centrum Edukacji Przyrodniczej dla Dzieci w Parku Narodowym Saadane. 

DZIECI ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KWAMNEKEZabierzemy je na wycieczkę do Parku Narodowego Saadane, a później zorganizujemy „Dzień Dzikiej Przygody” i w ramach niego przygotujemy dzikie kino!

Inspiracją do rozpoczęcia filmowej przygody z prezentowaniem dzikiej przyrody w parkach narodowych mogą być serie filmowe tworzone na specjalnym kanale YouTube dedykowanym dzieciom:
DZIKA ODYSEJA
https://www.youtube.com/channel/UCQTaAMswr5q3hFrwA2YFkNw

Patronat medialny nad projektem Szkolne Safari objął magazyn dla dzieci:

Filmowe relacje tworzone przez dzieci będzie można oglądać na specjalnie przygotowanej odsłonie projektu: https://natgeokids.pl/dzika-odyseja/szkolne-safari/o-projekcie/

Raz w roku do każdej bazy przyjeżdża twórca projektu – Krystian Tyrański, 
by wspólnie przeżywać wydarzenie pod nazwą: „Dzień Dzikiej Przygody”. 
Jest to niezwykły czas świętowania. Podczas kilkugodzinnego spotkania dzieci prezentują swoje twórcze osiągnięcia, wysłuchują ciekawych prezentacji o dzikim królestwie, spotykają się z ciekawymi gośćmi, którzy inspirują do podejmowania kolejnych przyrodniczych wyzwań.

PRZYKŁADOWY PRZEBIEG DNIA DZIKIEJ PRZYGODY:

CZĘŚĆ 1. TWÓRCZE PREZENTACJE DZIKICH BAZ – 45 MINUT
CZĘŚĆ 2. DZIECI Z LWIEJ ZIEMI – prezentacja szkolnego życia dzieci z Tanzanii – 45 MINUT
CZĘŚĆ 3. PREZENTACJA CIEKAWEGO PROJEKTU PRZYRODNICZEGO DLA DZIECI – 45 MINUT
CZĘŚĆ 4. PRZYGOTOWANIE FILMOWEGO PRZESŁANIA DLA DZIKICH BAZ – 45 MINUT

Spotkanie może przybrać inną formułę: możemy wspólnie wyruszyć w dziki teren, przygotować ognisko lub zrealizować 
go w inny – twórczy i przygodowy sposób. Przyjazd do danej szkoły jest uzgadniany i zaplanowany z wyprzedzeniem. 

Tego dnia: 

Honorowy patronat nad projektem Szkolne Safari objęły Polskie Parki Narodowe. 

http://zpppn.pl/

Poszukując inspiracji, wiedzy, ciekawostek o polskich parkach narodowych 
wejdźcie do bazy wszystkich 23 wyjątkowych miejsc. Znajdziecie tam:

Uczmy nasze dzieci, że 23 polskie parki narodowe 
tworzą jedną, bardzo unikatową całość,
o którą warto razem się troszczyć.

Projekt Szkolne Safari  jest częścią długofalowej strategii edukacyjnej: DZIKA ODYSEJA 2017-2032, 
którą tworzę z potrzeby serca w ramach autorskiej koncepcji popularyzowania idei ochrony dzikiej przyrody 
i dziedzictwa kulturowego w parkach narodowych.

Wierzę, że przeprowadzenie tego projektu  w szkołach znajdujących się w pobliżu 23 polskich parków narodowych będzie odkrywczym przełomem dla dzieci, rodziców, zaangażowanych partnerów 
i  wielu na nowo spojrzy na te unikatowe krainy dostrzegając ich wyjątkowe piękno, 
o które warto się razem troszczyć.

Jestem przekonany, że budowanie relacji dzieci szkolnych z rodzimą przyrodą 
chronioną w 23 parkach narodowych ma inspirujący wpływ. 

Parki Narodowe są „dzikimi uniwersytetami” kształcącym nowe pokolenie: podróżników, odkrywców, fotografików, filmowców, prezenterów radiowych i telewizyjnych, 
ambasadorów parków narodowych, przyrodników lub strażników tych wyjątkowo dzikich miejsc.

Moim marzeniem jest powołać 100 dzikich baz na obchody 100 lecia polskich parków narodowych.